Voittajat

Grand Prix

Asiakas: Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
Yritys: Nitro FX

Paras kuluttajille suunnattu palvelu

Kunniamaininta

Työn nimi: Demi.fi
Asiakas: A-lehdet
Yritys: Nitro FX
Rohkea, ehkä vähän röyhkeä palvelu kuten kohderyhmänsäkin. Printtimedia on malttanut tehdä vuorovaikutteisen palvelun lukijoille ja suosio kertoo vastaansanomattomasti toimivuudesta.
Työn nimi: Pelikenttä
Asiakas: Veikkaus
Yritys: PHS\INTERACTIVE
Tarkoitustaaan palveleva, selkeästi toimintaan johdattava kokonaisuus. Maltettu karsia kaikki ylimääräiset rönsyt pois. Graafinen suunnittelu suorastaan huutaa tuomarin pillin ääntä ja laitataklauksen rytinää - eli on onnistunut kokonaisuudessaan.
Työn nimi: Tapiola 50
Asiakas: WeeGee-projekti
Yritys: Valve
Herättää tutkimusmatkailijan ihmisessä. Palvelun eteen tehty työmäärä on mykistävä, mutta aivan kokonaisuutena ei ylletty vuorovaikutteisuuteen, jota tämäntasoiselta palvelulta odottaisi.

Voittaja

Asiakas: Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
Yritys: Nitro FX
Ensinnäkin nuuskaa: käytettävyyden olisi voinut miettiä vielä kerran - vaatii kovan tahdon tutustua yritykseen ja sen tuotteisiin. Toisaalta slow food -kokemus on antoisa. Yrityksen tuotteiden käyttäjät osaavat taatusti arvostaa palvelun henkeä, kunhan vain löytävät sen.

Brändinsä näköinen sympaattinen maailma, jonka konseptilla on jopa mahdollisuuksia laajentua samanhenkisten pienyritysten verkostoksi.

Paras B-to-B -palvelu

Kunniamaininta

Asiakas: Finnvera Oyj
Yritys: Evia Helsinki
Palvelun sisällöt on jäsennelty kiitettävästi kohderyhmän ehdoilla. Asiakasyritys löytää suuresta tietomäärästä vaivatta omat palvelunsa ja tarvitsemansa tiedon ymmärrettävässä muodossa. Kaikki palvelussa, visuaalista ilmettä myöten, tukee hyvin kiteytynyttä kokonaiskonseptia, yrityksen elinkaaresta lähtevää rakennetta.
Työn nimi: Inoa Prospektori
Asiakas: Findexa
Yritys: Satama Interactive
Hyvä konsepti, joka tuo tiedon sen tarvitsijoiden ulottuville. Tekninen ratkaisu on toimiva. Palvelussa on keskitytty olennaiseen ja markkinointisuunnittelija saa palvelusta pienellä opettelulla itselleen kelpo työkalun.

Voittaja

Työn nimi: Asiakastieto
Asiakas: Asiakastieto
Yritys: Ego Taivas Media Lab
Palvelu tarjoaa kokonaisvaltaisesti kiitettävän käyttäjäkokemuksen. Palvelun käytettävyys on erinomainen. Luottotietoyhtiön munkkilatina on käännetty selvälle suomenkielelle. Palvelun visuaalinen ulkoasu on ilmava, loukkaamaton olematta tylsä. Sähköisen asioinnin aloittamisen kynnys on harvoin saatu näin matalaksi.

Paras mobiilipalvelu

Kunniamaininta

Asiakas: Mind On Move
Yritys: Mind On Move
Kunniamaininnan saanut työ antaa asianharrastajalle nopean ja helpon pääsyn olennaiseen, harrastuksen kannalta tarpeelliseen ja ajan tasalla olevaan tietoon puhelinta käyttämällä.

Palvelun käyttö on kuluttajalle edullista, palvelun ulkoasu on selkeä ja yksinkertainen ja palvelussa navigointi on helppoa. Palvelusta saatava informaatio on jaoteltu selkeästi ja yksinkertaisten graafisten elementtien avulla kuluttaja näkee yhdellä silmäyksellä tarvittavan informaation.

Palvelu on tuotettu yhteistyössä eri osapuolten kesken siten, että se tukee tilaajan varsinaista liiketoimintaa kuluttajien suuntaan, mutta tarjoaa myös samalla ansaintamahdollisuuksia itse palvelun käytöstä. Kaiken kaikkiaan erinomaista tietoa tarjoava palvelu sille, tähän aikaan varsin suurellekin määrälle suomalaisia jotka tätä informaatiota tarvitsevat.

Voittaja

Asiakas: Fonecta
Yritys: Fonecta
Satsin paras mobiilipalvelu jatkaa olennaisella tavalla kännykän keskeisiä perusominaisuuksia. Helposti latautuva, nopea käyttää, luotettavan tuntuinen sekä saumattomasti puhelimen omia toimintoja tukeva palvelu on kikkailemattoman suoraviivainen sekä selkeä.

Sovelluksen avatessaan käyttäjä tietää välittömästi mitä hänen tulee tehdä sekä sen miten hän pystyy sen tekemään. Kysymyksessä on siis ihmisten palvelu.

Ansainnan kannalta palvelulle voi myös povata myös perusteltua menestystä, sillä se tarjoaa jopa paremman, ajasta ja paikasta riippumattoman vaihtoehdon "reaalimaailman" vastaavalle palvelulle. Tekisi mieli puhua jopa paljon pelätystä lisäarvosta : -)

Paras Rich median hyödyntäminen

Kunniamaininta

Työn nimi: Sarkia
Asiakas: Suomen kirjainstituutti ja Vammalan kaupunki
Yritys: Everscreen
Vangitseva multimediaesitys, jossa ei ole mitään liikaa. Lyhyiden leikkauksien ja multimediavälkkeen keskellä oleva kuulas suvanto, joka rauhoittaa perinteisellä multivisiohenkisellä toteutuksellaan. Loistava musiikin käyttö. Toi hyvän mielen.
Työn nimi: Tapiola 50
Asiakas: WeeGee-projekti
Yritys: Valve
Tyylillä ja taidolla tehty mediamatka jokamiehelle. Selkeä, viimeistelty ja teknisesti taidokas. Kulttuuriteko.

Voittaja

Asiakas: Tapiola-Ryhmä
Yritys: Valve
Pitkästä aikaa todellista vuorovaikutteista mainontaa. Älyllinen ja viimeistelty toteutus yhdistettynä tunteisiin vetoavaan tarinaan. Helposti lähestyttävä. Riittävän syvä olematta pitkäveteinen. Sekä asiakasta että asiakkaan asiakasta on selvästi ajateltu.

Paras mobiilijavapeli KATEGORIA HAUDATTU

 


Paras infodesign

Kunniamaininta

Asiakas: Polar
Yritykset: Please ja Valve
Kohderyhmäänsä erinomaisesti palveleva työkalu. Ydintuotteen hieno laajennus. Suuri määrä toiminnallisuutta ja sisältöä on puettu tyylikkääseen ja toimivaan ulkoasuun. Raskasta asiaa keveyteen pyrkiville!

Voittaja

Työn nimi: Ensto.fi
Asiakas: Ensto
Yritys: Ego Taivas Media Lab
Karuuden taidetta. Kohderyhmänsä huomioiva palvelu, jonka sisältö ja navigaatio ovat selkeästi ja tyylikkäästi suunniteltuja. Elementit ja työkalut täyttävät käyttäjän tarpeet. Linjakas muotoilu ohjaa katseen tärkeisiin toimintoihin ja sisältöihin. Kestävyyttä ääriolosuhteisiin!

Paras verkkomainos

Kunniamaininta

Työn nimi: Area - Nonstop
Asiakas: Matkatoimisto Oy Area
Yritys: PHS\INTERACTIVE
Raikkaan kaupallinen, harvinainen lajissaan. Miksei suomalainen mainostaja käytä näitä enemmän? Erinomainen rakenne ja visuaalisuus, vain pitkähkö versaali typografia heikensi luettavuutta.
Työn nimi: Download
Asiakas: NetAnttila
Yritys: Byroo
Pelkistetty, tuote-etua korostava toteutus joka kertoo kaiken oleellisen. Viimeistelyyn olisi kannattanut kiinnittää enemmän huomiota.
Asiakas: Suomi-yhtiöt
Yritys: Aaltonen & Plexus
Hivelevä ulkoasu, viimeistelty toteutus. Mainoksen toiminnallisuus hyödyntää kohderyhmänsä verkon käyttötapaa. Jääkö konsepti hieman etäälle mainostettavasta tuotteesta?

Voittaja

Asiakas: TeliaSonera
Yritys: Morning Digital Design
Mainos onnistuu tavoittamaan ja puhuttelemaan kohderyhmäänsä esimerkillisesti, eikä aktivointitapa jää irtojipoksi vaan nivoutuu saumatta mainostettavaan palveluun. Mainostaja on uskonut konseptin pitkäjänteisyyteen, jota sarjan jokainen palkittavaksi kelpaava yksittäinen mainos toteuttaa omaleimaisesti.

Paras B-to-B -kampanja

Kunniamaininta

Asiakas: Morning Digital Design
Yritys: Morning Digital Design
Perinteinen konsepti toteutettuna uuteen mediaan. Hieno tekninen monimediatoteutus josta vilpitön luomisen ilo näkyy. Palkitsemisen arvoisen kampanjasta tekee että tekijät ovat muistaneet että yrityksetkin koostuvat ihmisistä. Eli toteutus on positiivisella tavalla human to human, ei corporate to corporate, mikä näyttää olevan valitettavan yleistä yritysmarkkinoinnissa.

Voittoon olisi vaadittu vielä uniikimpi oivallus tai haastavampi lähtökohta. Jouluinen imagokampanja ei ole kovin suuri haaste - mielellämme olisimme nähneet tekijät vaativamman toimeksiannon kimpussa.

Voittaja

Työn nimi: Biz in a BOX
Asiakas: Cap Gemini Ernst & Young Nordic ja Microsoft Nordic
Yritys: White Sheep
Sarjan voittaja on läpikotaisin ammattimaisesti toteutettu, laaja kampanja vaikeasta aiheesta erittäin vaikealle kohderyhmälle. Eri medioita hyödynnettiin, ja kaikissa toteutus sovelsi luontevasti konseptia. Klassikkostatus jää uupumaan koska viestin kiteytys jää puolitiehen: varmasti näinkin vaikean asian olisi voinut esittää vähemmän raskaasti. Kuitenkin selvästi parasta sähköistä B2B-mainontaa Suomessa vuonna 2003.

Paras kuluttajakampanja

Kunniamaininta

Asiakas: FS-Film Oy
Yritys: Blue Media, FS Film Oy ja Kinotar Oy
Viraalimarkkinoinnin oppikirjaesimerkki tuleville sukupolville. Todistaa hyvin minkälainen voima word-of-mouthilla voi parhaimmillaan olla. Loistava idea ja kustannustehokas toteutus = vakuuttavat tulokset. Tuomaristolta irtosi sarjan räväkimmät hörönaurut.
Työn nimi: Galaktori
Asiakas: Kuluttajavirasto
Yritys: Valve
Tylsästä aiheesta ja runsaasta tietomäärästä on onnistuttu rakentamaan houkutteleva kokonaisuus. Hienosti käsikirjoitettu ja esimerkillisen pikkutarkasti toteutettu teema noudattaa kohderyhmälle sopivaa formaattia. Toteutuksen kautta mielenkiintoa aiheeseen riitti pidemmäksikin aikaa.
Työn nimi: Zeroforty
Asiakas: TeliaSonera
Yritykset: hasan&partners ja Valve
Pieteetillä ja laskelmoidun tarkasti toteutettu kampanja, jossa kuluttaja houkuteltiin uuden brändin kuluttajaksi salakavalasti. Erityisesti tuomaristoa miellytti asiakkaan rohkeus "olla hiljaa" ilmeisen pitkän aikaa, kunnes kohderyhmä oli löytänyt palvelun. Tuomaristo jäi kaipaamaan kampanjan tuloksia.

Voittaja

Asiakas: Pelastakaa lapset Ry
Yritykset: Ego Taivas Media Lab ja Sulake Labs
Normaalista poiketen, tämän kampanjan bannerimainonta onnistui puhuttelemaan tunnetasolla ja nosti esille kyseisen ongelman myös kohderyhmää laajemmalle yleisölle. Itse palvelu on viety ydinkohderyhmälle tuttuihin kanaviin luontevasti.

Tuomaristo toivoi tämänkaltaisten toteutusten poikivan myös kampanjoita pidempiaikaisia ratkaisuja.

Paras design

Kunniamaininta

Asiakas: Suunto
Yritys: Nitro FX
Brandin mukainen ja varmasti kohderyhmää kiinnostava. Site on visuaalisesti ja viimeistelyltään kansainvälisesti huippulaatua. Katu-uskottava.

Voittaja

Asiakas: Laitilan Wirvoitusjuomatehdas
Yritys: Nitro FX
Site viestii selkeästi ja omaperäisesti brandin arvoja luo oman visuaalisen linjan. Site erottuu hyvin kilpailijoiden viestinnästä sekä muista siteistä. Tästä näkyy, että tekijät ovat aidosti omaksuneet brandin ydinviestin ja toimineet sen mukaisesti.

Grand One -suunnittelukilpailu

Kunniamaininta

Työn nimi: Game over
Suunnittelija: Satu Paakkala
Paljon älykkäitä viestejä. Pelimäisyys houkuttelee kokeilemaan pelaamista.
Työn nimi: Mitä hyötyy?
Suunnittelija: Theresa Maasalo
Sympaattinen. Ei saarnaa. Herättää oikean kysymyksen ja erottuu visuaalisesti.

Voittaja

Työn nimi: Miss Tupakka 2004
Suunnittelija: Sami Tossavainen
Pakottaa lähestymään. Banneri kertoo tärkeän viestin jo itsessään. Hyvin toteutettu tyylikäs kokonaisuus.
www.rekaksois.com www.marmai.fi
Yhteistyössä
Sivusta vastaa: Rami ›